Web Analytics Made Easy - Statcounter


 محسن اسماعیلی در نشست «عاشورا استثناء یا قاعده»، از مجموعه نشست‌های عاشورا و امروز ما که توسط خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود؛ گفت: گاهی از واژه استثناء برای اتفاقات عجیب استفاده می‌کنیم؛ نه اینکه بخواهیم دل‌انگیز بودن مناظر دیگر را نفی کنیم، اما معنای دیگر استثناء، خلاف قاعده رایج بودن یک حادثه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی بگوییم فلان واقعه قابل تحلیل با قواعد رایج و شناخته‌شده بین ما نیست؛ عاشورا طبق معنای اولی واقعه ای عجیب و استثنائی هست، آما باید دید آیا خلاف قواعد هم هست؟

وی با طرح این پرسش که آیا تحلیل عاشورا را باید به خدا واگذاریم و آن را جزء اسرار الهی بدانیم و فهم آن در توان ما نیست، افزود: در فقه قاعده مسلمی داریم که می‌گوید؛ «البینة للمدعی» یعنی اگر دو نفر اختلاف دادگاهی داشتند، از مدعی دلیل بخواهیم و از منکر طلب قسم کنیم، این فرمول هم با منطق عقلانی سازگار است و هم دستور شرعی است. با این حال گاهی امام معصوم(ع) قضاوتی خلاف این قاعده کرده‌اند؛ مانند اختلاف دو مادر بر سر  یک بچه. طبق فرمول فوق، امام(ع) باید از هر دو بینه بخواهد یا هر دو قسم بخورند یا مدعی بینه بیاورند و قسم بخورند، ولی حضرت دستور داد بچه را دو نیم کنند.

وی افزود: اگر این روایت را معتبر بدانیم، دلیل حقوقی و منطقی برای این حکم نمی‌یابیم. به این نوع موضوعات در فقه «قضیة فی واقعه» گفته می‌شود. در اینجا چون امام معصوم(ع) قابل تخطئه نیست و بر قاعده هم نمی‌توان خدشه کرد، می‌گوییم ما علم به این قضاوت نداریم. حال آیا آنچه در عاشورا رخ داد منطبق با قواعد و فرمول بود یا قضیة فی واقعه؟ اگر عاشورا را استثناء به این معنا بدانیم، مقوله‌ای کاملاً نقلی و تاریخی و خارج از حوزه فهم و تحلیل ماست و قابل الگوبرداری و تکرار نیست، ولی اگر قاعده بدانیم، کار حسین(ع) قابل الگوبرداری و تحلیل خواهد شد.

تمایل شرقی‌ها به اسطوره‌سازی
اسماعیلی تصریح کرد: ما انسان‌ها عموما و ایرانی‌ها خصوصا به اسطوره‌سازی تمایل داریم. به این معنا که وقتی چیزی را خیلی دوست داریم، آن را از دسترس خارج می‌کنیم و در این صورت الگوگیری را فراموش می‌کنیم و این امر شامل بزرگان دینی و ملی هم می‌شود. آیا ما نمی‌توانیم به سمت علی(ع) شدن و حسینی شدن حرکت کنیم؟ نظام تبلیغ دینی ما این ضعف را دارد که علی(ع) را چنان معرفی می‌کند که گویا دیوار غیرقابل عبوری بین ما و ایشان هست و هیچ راهی به سمت رفتن به این قله نیست. امام(ع) فرمودند من قله هستم ولی می‌توانید به سمت این قله حرکت کنید. هر مأمومی باید به سمت امامش حرکت کند و به او نزدیک شود. امام خمینی(ره) فرمود هدف پیامبر(ص) این بود که همه مانند علی(ع) شوند. آنچه علی(ع) را علی کرد، این نبود که جای پیامبر(ص) خوابید و زوج حضرت زهرا(س) بود، بلکه این بود که دروغ نمی‌گفت و هرگز خیانت نکرد؛ پس علی(ع) استثناء نیست و فرمول علی(ع) شدن صدق حدیث و ادای امانت است.

وی دلیل رخ دادن عاشورا را خودداری مردم آن زمان از عمل به تکلیف ارزیابی کرد و گفت: تمایل ما این است که عاشورا را رمزآلود توصیف کنیم، ولی نتیجه آن ایجاد فاصله میان حسین(ع) و مخاطب اوست. عاشورا گرچه پر رمز و راز است، اما مطابق قاعده است.
به گفته عضو مجلس خبرگان، برخی عالمان هم چنان سخن گفته‌اند که عاشورا غیرقابل فهم و تحلیل است. مثلاً علامه طبرسی در تفسیر مجمع البیان ذیل آیه «و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه»، گفته است که این آیه دلالت دارد هر عملی موجب ضرر جانی باشد حرام است، حتی امر به معروف. لذا امام علی(ع) در صفین حکمیت را پذیرفت و امام حسن(ع) صلح را قبول کرد. چرا حسین(ع) این کار را نکرد؟ او در توجیه حرکت امام گفته شاید حضرت نمی‌دانست و باورش نمی‌شد نوه پیامبر(ص) را بکشند و توجیه دیگر این است که حضرت یقین داشت عبیدالله او را می‌کشد، کما اینکه مسلم را کشتند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هیچ کدام از این دو وجه قابل قبول نیست، زیرا امام(ع) بارها خبر از شهادت خود دادند، تصریح کرد: صاحب جواهر هم گفته است که عاشورا از اسرار ربانی و علم پنهان الهی است و تأکید می‌کند عمل امام حسین(ع) قابل الگوبرداری نیست. البته نگاه متفاوتی هم داریم و آن اینکه امام(ع) طبق تکلیف و وظیفه هر مسلمانی عمل کرد، ولی این تکلیف را تنها حسین(ع) انجام داد و دیگران چنین نکردند و عظمت امام هم به همین است. امام خمینی(ره) فرمودند که تکلیف ما را سیدالشهداء(ع) روشن کرده است؛ یعنی ما باید از ایشان الگو بگیریم. شهید مطهری فرمود؛ تحریف عمده در عاشورا این است که قابل الگوبرداری و دسترسی نیست و برخی فکر می‌کنند اگر ما عاشورا را راز و رمز بین امام(ع) و خدا بدانیم، حسین(ع) را بالا برده‌ایم، در حالی که حسین(ع) با اراده بشری به تکلیف الهی خود عمل کرد. همچنین فقیه دیگر، آقامجتبی تهرانی، عاشورا را یک قاعده می‌داند.

عاشورا استثنا نیست
استاد دانشگاه تهران گفت: امام حسین(ع) با هزار زبان در همه سخنرانی‌هایشان فرمودند که من دنبال انجام وظیفه هستم و ای مردم! شما هم نباید بی‌تفاوت باشید. اما اگر حرکتشان رمز و راز بود، چرا تلاش کردند تا مردم را همراه کنند؟ ایشان نفرمودند: «من با یزید بیعت نمی‌کنم»، بلکه فرمودند که مثل من با مثل یزید بیعت نمی‌کند. پس مسئله شخصی در میان نیست و امام(ع) اگر می‌خواست می‌توانست به تکلیف عمل نکند و زندگی محترمانه‌ای داشته باشد، ولی وقتی ولید(حاکم مدینه) از ایشان بیعت خواست، مروان حکم به ولید گفت که الان بیعت بگیر یا گردنش را بزن. مروان به امام(ع) توصیه می‌کند که با یزید بیعت کن، زیرا هم به نفع دنیا و هم به نفع دین توست. امام(ع) جواب داد: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏ وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ‏ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ‏ مِثْلِ یَزِیدَ و مثلی لا یبایع مثله.» این یک قاعده است. یعنی هر کسی مانند من باشد، با مثل یزید بیعت نمی‌کند. این یک قانون همیشگی تا قیامت هست و امام حسین(ع) به حر فرمود: از پیامبر است که هرکس سلطان ستمگری را ببیند و در مقابلش نایستد، حق او عذاب خداوندی است و الان شرایط اینگونه است و البته من باید پیشرو این تکلیف باشم. حرکت من اسوه و الگو برای شماست.  

اقدام علیه ظلم؛ تکلیفی همگانی
اسماعیلی بیان کرد: حسین(ع) همه تکالیف خود مانند نماز و عبادت و روزه را با اسرار و رموز انجام می‌داد، یعنی عبادتش تاجرانه و برای بهشت یا ترس از جهنم نبود، بلکه برای لقای الهی بود ولی عاشورا هم با وجود همه اسرار الهی، یک قاعده و الگوست. البته نباید به زندگی امام حسین(ع) نگاه تک‌بعدی داشته باشیم و تنها مقطع عاشورا را گزینش کنیم و الگو بگیریم؛ همین امامی که در دوره حکومت یزید دست به قیام زد، در دوره معاویه ده سال اقدامی نکرد.

وی گفت: اگر می‌خواهیم عاشورا الگو باشد، باید در حفظ هویت و اصالت آن بکوشیم و آن را از پیرایه‌ها و تحریفات بزداییم. امام صادق(ع) فرمودند کسی که امری از ما فاش کند، مثل این است که عمدا ما را کشته است. یعنی مثل کشتن نیست، بلکه قتل عمد ماست. علامه مجلسی ذیل این روایات بیان کرده که مراد امام(ع)، سخنانی از ائمه(ع) است که افکار عمومی نمی‌تواند آن را تجزیه و تحلیل کند و ظرفیت آن را ندارد و چون موجب جدا افتادن مردم از راه آنها می‌شود، همانند قتل امام است. پس نقل مطلب درست اما بیجا از اهل بیت، به منزله قتل امامان است، چه برسد به ترویج خرافات و بستن دروغ به اهل بیت!

وی در پایان با اشاره به همین توصیه مهم تاکید کرد: باید نگاه رسانه ملی به عاشورا تغییر کند، زیرا عاطفه و گریه و احساس لازم است، ولی نباید مجالس عزا را به مداحی منحصر کنیم.

1717

کد خبر 1545083

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محسن اسماعیلی عزاداری امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۷۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند

با وجود اینکه بخش عمده‌ای از نیاز کشور به گندم در استان گلستان تامین می‌شود اما صنایع آرد استان بهره‌ای از ارزش افزوده این محصول نمی‌برند و گندم مستقیما از استان خارج می‌شود تا به صنایع آرد سایر استان‌ها ارسال شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، گندم احتمالاً اولین گیاهی است که به وسیله انسان زراعت شده است و به همین دلیل مهم‌ترین گیاه زراعی نیز به شمار می‌آید، زیرا در گذشته زراعت آن از تمام گیاهان ساده‌تر بود و از طرف دیگر غذای اولیه اغلب مردم جهان را تشکیل می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های گندم که موجب شده است این محصول از گذشته تا به امروز سطح زیر کشت زیادی را به خودش اختصاص بدهد، می‌توان به سهولت حمل‌ونقل، امکان کاشت در نقاط مختلف جهان، سهولت در نگهداری و سیلو کردن و ذخیره کردن، تولید کالری زیاد و استفاده از آرد گندم به عنوان مصرف نان اشاره کرد.

به باور کارشناسان، اهمیت کشت گندم بیشتر به علت وجود خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی گلوتن ماده سرشار از پروتئین موجود در دانه‌های آن است، ماده‌ای که در گندم گلستان بیشتر از سایر استان‌ها پیدا می‌شود و همین کیفیت گندم این سرزمین را در مقایسه با سایر استان‌ها متفاوت می‌کند، چراکه مطابق آزمایش‌های انجام شده بر گندم استان، گلوتن موجود در این محصول بین ۲۸ تا ۳۰ و پروتئین آن ۱۲ است، موضوعی که سال‌هاست مسئولان فعالان حوزه کشاورزی بر آن تاکید دارند.

«گندم» تولید منحصربه فرد گلستان

محمدبرزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: گندم تولیدی در استان به واسطه برخورداری از ۲۸ تا ۳۰ گلوتن و پروتئین ۱۲ مزیت بالایی نسبت به سایر استان‌ها دارد.

وی ادامه می‌دهد: در ایران سالانه ۲۲ میلیون تن غله تولید می‌شود که استان گلستان در این فرآیند نقش به‌سزایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، گندم کشت می‌شود، بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال‌جاری بیش از یک میلیون تن گندم برداشت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مراکز خرید متعددی در استان گلستان برای جمع‌آوری محصولات زارعی سال جاری پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: این مراکز در بخش‌های دولتی و غیر دولتی فعالیت خواهند کرد.

کارخانجات آرد گلستان برترین صنایع کشور

نکته قابل تأمل در تولید انبوه گندم در گلستان ذخیره‌سازی همین محصول استراتژیک در سیلوها و تبدیل آن به آرد در صنایع استان است، چراکه با این اقدام ضمن افزایش ارزش افزوده گندم، اشتغال در استان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ارازجان شمالی، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی گرگان در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: کارخانجات آردسازی گلستان جزو برترین صنایع کشور هستند و با تکنولوژی روز دنیا توانایی تبدیل این محصول ارزشمند را به آرد دارند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی تولید و تبدیل این محصول، حیف است که دسترنج کشاورزان منطقه ما به استان‌هایی برود که زحمتی برای تولید، نگهداری و تبدیل این محصول نکشیدند و در آنجا به ارزش افزوده تبدیل شود.

او با بیان اینکه کشاورزان ما در بدترین و بهترین روزهای خود از جهاد تولید گندم دست نکشیدند، تاکید می‌کند: دولت اجازه دهد محصول تولیدی گلستان در استان ذخیره و تبدیل به آرد شود.

بازگشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال

چالش بعدی که صنعت آرد و نان استان گلستان با آن مواجه است، قاچاق این محصول استراتژیک و خروج آن از چرخه است و تیترهایی نظیر کشف قاچاق گندم یا بازگشت میلیاردها تومان به بیت‌المال در رسانه‌های مجازی و مکتوب مبین همین موضوع باشد.

روح‌الله مهری، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان از مبارزه با مفاسد اقتصادی حوزه گندم و آرد در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این راستا تاکنون مبلغ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت.

وی با تاکید بر مقابله با مفاسد اقتصادی در حوزه گندم و آرد استان ادامه می‌دهد: این عدد مطالبات دولت در پنج ماه گذشته بود و به بیت‌المال برگشت داده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان ادامه می‌دهد: سال گذشته در مجموعه شرکت حمل و توزیع آرد استان تغییر و ساماندهی شده که این امر از عرضه خارج از شبکه آرد جلوگیری کرده است.

وی می‌کند: اکنون نحوه توزیع آرد در استان به گونه‌ای است که برخی نانوایان نسبت به سهمیه بالای آرد اعتراض دارند؛ طبق اظهار نانوایان استان سهمیه در نظر گرفته آرد برای پخت نان بیش از ظرفیت است.

وی با اشاره به ذخیره سازی گندم در استان، می‌گوید: تصمیم داریم ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلو تحت مالکیت این اداره کل به جک‌های تخلیه محصول مجهز شود و این موضوع تا قبل خرید تضمینی در سال زراعی جاری اجرایی می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان اینکه پیگیر اجرای طرح نان کامل در استان هستیم، می‌افزاید: تاکنون ۵ کارخانه آرد استان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که یکی از این کارخانه‌ها، تولید آرد نان کامل را آغاز کرده است.

اصلاحات گندم و آرد با شتاب ادامه پیدا کند

گذشته از اظهارات مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان مبنی بر نظارت جدی در حوزه آرد و نان و برخورد با متخلفان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم بر این اصل تاکید دارد و می‌گوید: امیدواریم اصلاحات گندم و آرد در استان با شتاب ادامه پیدا کند و الگوی سایر استان‌های کشور شود.

سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به اینکه نان مسأله مهم در سبد غذایی خانوارهاست، می‌افزاید: اکنون با نظارت خوبی که به اجرا درآمده است، ساکنان استان دغدغه صف در نانوایی‌ها ندارند.

وی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم در خرید تضمینی گندم از کشاورزان، افزود: حمایت دولت در خرید تضمینی این محصول راهبردی قابل تقدیر است و با تداوم آن می‌توان در یکی دو سال آینده شاهد خودکفایی باشیم.

لزوم مشارکت در خودکفایی گندم

سردار علی ملک شاهکوهی فرمانده سپاه نینوا گلستان با اشاره به لزوم مشارکت درخصوص بحث خودکفایی گندم می‌گوید: در سالی که به جهش تولید با مشارکت مردم تاکید شده است، باید کمک کنیم تا در خودکفایی تولید گندم و پایداری آن بیش از گذشته سهیم باشیم.

وی با بیان اینکه استان گلستان نقش به‌سزایی در تولید گندم کشور دارد که نمونه بارز آن تأمین‌کننده آرد و نان تعداد زیادی از استان‌های کشور است، اضافه می‌کند: باید در حوزه زیرساخت تولید این محصول در استان باید سرمایه‌گذاری خوبی صورت گیرد.

کد خبر 746614

دیگر خبرها

  • امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح
  • اعتراض دانشجویان به تعطیلی ۲۳ ماهه مسجد دانشگاه شریف
  • رویکرد اصلی دولت حل قاعده‌مند مسئله حقوق و دستمزد است
  • جشن بزرگ «دختران ایران» در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود
  • محفل انس با قرآن در آبدان برگزار شد
  • سومین سوگواره فرهنگی و مذهبی «نی ناله» فراخوان داد
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • سیب و زنجیره تولید وابسته به آن از ویژگی‌های منحصر به فرد سمیرم است
  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • مداحی که منبعش گوگل است به درد مداحی نمی‌خورد